Gündem:
Beylerderesi'nin 'göl üstü köprüsü' unutuldu mu?!

Viyadük bakıma alınırsa doğu- batı illeri bağlantısı için alternatif geçiş yok!

 Beylerderesi üzerinde inşa edilen Yeşilvadi (Beylerderesi) Barajı'nın su tutmasıyla, doğu- batı ulaşımını sağlayan Beylerderesi Köprüsü (Turgut Özal Viyadüğü)'ne alternatif olan, eski yolun ve köprünün sular altında kalması, "sorunlu köprü"nün her an bakıma alınabilecek olması nedeniyle güzergahı alternatifsiz bıraktı.

Beylerderesi iniş ve çıkış rampasında, derenin üzerinde yer alan eski köprünün yerine 'asma köprü' yapılması düşüncesini yansıtan maket proje görüntülerine rağmen, böyle bir köprünün olmaması "unutuldu mu?" sorularına yol açtı.

Malatya'nın ve doğu illerinin, batı ile bağlantısını sağlayan karayolunun en önemli geçişlerinden biri olan Beylerderesi'nde, yeni bir köprü inşa edilirken, rampa iniş-çıkışlı eski güzergah devre dışı bırakılmış ve yol da kısalmıştı. Ancak Beylerderesi Köprüsü (Turgut Özal Viyadüğü) adı altında inşa edilen köprünün, her iki yakadan başlatılan inşa çalışmalarının son bölümünde, hatalı inşaat ve denetimsizlik yüzünden, iki uç arasında 40 cm'ye yakın seviye farkı ortaya çıkmış, uçlar birbirine tutturulurken düz olmayan bir zemin ortaya çıkmıştı. "Engebeli" köprü, ertelemelerin ardından trafiğe açılmış, bu durumu büyük tartışmalara ve ertelemelere yol açmıştı. Açılışından sonra "büyük bakıma" alınan köprüdeki "engebe" sorunu giderilemezken, vatandaşlar arasında sağlamlığı endişesi giderek büyümüştü. Köprünün bakımı çalışmaları sırasında kapatılması nedeniyle, doğu- batı ulaşımı eski güzergahtan sağlanıyordu.

Yapımına Mart 2016'da başlanan Yeşilvadi (Beylerderesi) Barajı'nın su tutması ve maksimum seviyeye gelmesi nedeniyle, "sorunlu" köprünün alternatifi olan eski güzergah su altında kaldı. Barajla ilgili olarak kamuoyuyla paylaşılan maket görsellerde, eski güzergahtaki köprünün bulunduğu yerde bir asma köprü görüntüsü yer alırken, böyle bir köprü yapılmadı. Dolayısıyla Beylerderesi geçişine ilişkin çok önemli bir "alternatif" geçiş sorunu ortaya çıktı. Her an büyük bakıma alınabilecek olan köprünün kapatılması durumunda, doğu illeri ve Malatya'nın batı ile bağlantısını sağlayacak standartta bir güzergah bulunmuyor. Baraj projesini aynı zamanda park olarak da planlayan belediyeler ile yol bağlantısını sağlamakla görevli Karayolları'ndan, alternatif ulaşım konusunda herhangi bir açıklama da gelmedi.

Eski güzergahtan, yeni oluşan baraj gölü üzerinden alternatif ulaşımı sağlayabilecek köprünün yapılmaması veya "unutulması" ciddi eleştirilere yol açarken, vatandaşlar 'iyice düşünülmemiş' diye nitelendirdikleri Beylerderesi'nin mevcut köprüsü ile yapılan barajla birlikte ortaya çıkan sorunlara ilişkin olarak yetkili makamlardan açıklama bekliyor. Vatandaşlar, "Şu an için aklımıza gelen tek şey, eğer köprü ulaşıma kapanırsa, barajın kapağının açılarak suyunun boşaltılması ve eski güzergahın böylece devreye sokulabileceği. Bu da, yapılan projenin ne kadar sorunlu olduğu, iyice düşünülmeden hazırlandığını ortaya koyuyor. Köprü zaten sorunlu, zemini engebeli. Giderek de bu eğrilik daha belirgin hale geliyor. Ne kadar emniyetli ve sağlam olduğu konusunda ciddi olarak endişeleniyoruz. Ardından bir de bu barajla eski güzergahın devre dışı kalmış olması büyük skandal. Yetkililerin bu konudaki görüşlerini merak ediyoruz, açıklama bekliyoruz. "diye konuştular.

Beylerderesi’nin zemin sorunu da gündeme getirilmişti

Dönemin Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu’nun katılımıyla Beylerderesi Barajı'nın temeli atıldıktan sonra özellikle projenin yer aldığı Beylerderesi’nin zemin sorununa ilişkin bir takım sorular ve iddialar da gündeme getirilmişti.

Yine o dönemde Saadet Partisi İl Başkanlığı görevini yürüten Mehmet Asiltürk, Malatya’nın barajlarla anılacak olmasından memnuniyet duyduklarını ancak geçmiş yıllardaki yöneticilerin Malatya’ya birçok baraj yapmasına karşın Beylerderesi’ni neden boş bırakıldığını merak edildiğini belirterek, baraj zeminine ilişkin endişelerini dile getirmişti.  Su tutulmasıyla birlikte özellikle viyadüğün ayakları için herhangi bir tehlike arz edip etmeyeceği konusunda kamuoyunun aydınlatılması gerektiğine vurgu yapan Asiltürk “Doğada, baraj gibi yapılmış, yalnızca önünün kapatılmasıyla suyun tutulmasının sağlanacağı bir alanın bugüne kadar boş bırakılması herhalde akıllara ziyan olurdu. Burada daha önce yapılan bir etüt çalışması var mıdır? Varsa, baraj yapımına karar vermeden önce bu etüt çalışmaları incelenmiş midir?  Yine bu baraj ile ilgili yeni etüt ve sondaj çalışmaları yapılmış mıdır?” Yarın su tutulmasıyla birlikte zeminin su çekme ihtimaline karşılık Beylerderesi Köprüsünün ayakları için de bir tehlike arz edecek midir?  Bu yatırımın boşa çıkmasından korkuyoruz” açıklamasını yapmıştı.

Beylerderesi’nin maket projesinde eski yolun üzerinden bir asma köprü yer almasına rağmen, geçtiğimiz günlerde barajda su tutulmasıyla birlikte eski yolun ve köprünün sular altında kaldığı görülüyor. Sel, deprem gibi olası bir doğal afet durumu veya Turgut Özal Viyadüğü’nün bakıma alınması durumunda doğu –batı geçişinin nasıl sağlanacağı merak ediliyor.

Beylerderesi Barajı’nın basına verilen maket görselinde, baraj gölünden geçişin alternatif eski yola yapılan asma köprüyle olacağı görünüyordu

Beylerderesi Barajı’nın yapım aşamasında, önde karayolu köprüsü, arkada rampa iniş-çıkış olan eski yol görünüyor

Yeşilyurt Belediyesi’nin haber ekinde dağıttığı Beylerderesi Barajı Gölü fotoğrafı. Alternatif yol ve eski köprü sulara gömülmüş halde ve alternatif yol da artık yok!



GÜLER HAZAR / YENİ MALATYA
Anahtar Kelimeler

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Yap Yeni Üyelik

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

174 Bin 50 öğrenci büyük tatile girdi
174 Bin 50 öğrenci büyük tatile girdi

Haberi Oku