Kayısının Malatya için ne kadar önemli bir ürün olduğunu hepimiz biliyoruz. Lezzet ve kalite açısından Malatya kayısısına dünyada rakip olmadığını herkes kabul ediyor. Buraya kadar bir sorun yok. Bizim ifademizle mişmişin Malatya topraklarında en tatlı, en leziz, en hoş, en alımlı tadını bulduğu konusunda hemfikiriz. Bunu sırf övünelim diye biz Malatyalılar demiyoruz, bu alanda çalışan bilim dünyası da kayısı sektörü de söylüyor.

Öyle olmasına öyle ama iş kayısının değer kazanmasına geldi mi aynı şeyleri söyleyemiyoruz. Malatya’nın Malatya kayısısından hak ettiği geliri alamadığı bu hususta 'hemfikir' olduğumuz diğer konu.

Düşünün öyle bir ürününüz var ki dünyada rakibi yok ama siz ondan kazanmanız gereken parayı kazanamıyorsunuz.
Bu konudaki sıkıntılardan biri Malatya kayısısının tanıtım noktasında yaşadığı sıkıntı. Evet, biz biliyoruz malımızın kalitesini ama eloğlu öyle diyor mu? Eloğlu bunun farkında mı? Yani dünyada Malatya kayısısı diye bir üründen yabancı tüketici haberdar mı?

Bu sorunu çözmek için yapılması gereken çalışmalardan biri Malatya kayısısı için coğrafi işaret tescil başvurusunda bulunulmasıydı. Hafta içi bizim deneyimli muhabirimiz Güler Hazar 'atlatma'” bir haber yaparak tescil başvurusunda önemli bir gelişme yaşandığını müjdeledi.(1)

Avrupa Birliği nezdinde coğrafi işaret tescilinden önceki son aşama olan ilan sürecine girilmiş ve AB’nin Resmi Gazetesinde yayınlanmıştı. İlana 3 ay içerisinde itiraz eden olmazsa ürünümüz Aydın incirinden sonra AB tarafından tescillenen ikinci tarım ürünü olacakmış.
Bugüne kadar neden bu yapılmadı? Niye ihmal edildi? Bence buraya takılıp kalmayalım. Olan olmuş bir kere. Sadece bu hatamızdan ders alalım.

Şu andan itibaren yapılması gereken şu: İlan sürecinde neler oluyor, bu aşamada neye dikkat etmek lazım?

Konuyla ilgili tüm kurum ve kuruluşların bunun farkında olması gerekir. Öğrenmeleri gereken bir şey varsa öğrenip gereğini yapmaları da gerekir. Çünkü dünya çapında bir “Malatya kayısısı” markası oluşturacaksak bu süreç ilk ve en önemli süreç olarak önümüzde duruyor.

Malatya Ticaret ve Sanayi Odası, Meyvecilik Araştırma Enstitüsü, Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü, Kayısı Tanıtma Vakfı, İnönü Üniversitesi Kayısı Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin katkılarıyla tescil sürecine gelindi. Adı zikredilen bu kurumların ve varsa diğerlerinin isim tescili sağlandıktan sonra da kayısının dünya çapında tanınırlığı için çalışması gerekiyor.

Her ne kadar biz kayısımız dünyaca ünlü diye övünsek de uluslararası tanınırlık noktasında durumun öyle olmadığına dair belirtiler var. Bu konuda malatyahaber.com yazarı Bülent Korkmaz yurtiçi ve yurtdışında yabancılarla yaşadığı deneyimlere dayanarak bir yazı yazmış, kayısımızın “dünyaca ünsüz” olduğunu söylemişti. (2)

Güler Hazar’ın Yeni Malatya Gazetesi ile malatyahaber.com sitesinde yayınlanan söz konusu haberinde hoşumuza giden bir hatırlatma da yapılmış. Malatya kayısısı denilince sadece bizim ilimizde yetişen kayısının anlaşılmaması gerekiyor. Kahramanmara-Elbistan, Elazığ-Baskil, Sivas-Gürün ve Adıyaman-Gölbaşı’nda yetişen Hacıhaliloğlu (tescile konu kayısı türü bu) kayısısı da “Malatya kayısısı” sayılıyor. Anlayacağınız kayısı komşu illeri de kucaklayan, onlara da katkı sağlayan sembol bir meyve olmuş.

Güzel bir süreçteyiz. Güzel haberlere ihtiyacımız var. Belki bu tescil şu an için çok anlam ifade etmeyecek ama tescille birlikte ileriye dönük doğru işler yapmaya devam edebilirsek bunun meyvesini çocuklarımız, torunlarımız yiyebilecek.

Bu fırsatı tepmeyelim.

1) http://malatyahaber.com/haber/kayisi-icin-nihayet-guzel-bir-haber/

2) http://malatyahaber.com/haber/dunyaca-unsuz-kayisimiz/

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Yap Yeni Üyelik

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.