Malatya:
Freni Patlayan Sadece O Kamyon mu?!
 Beydağı Mahallesindeki freni boşalan kum yüklü kamyonun 2 katlı bir evin içerisine tamamen dalması sonucu oluşan kazaya müdahalede yaşanan durum ve ortaya çıkan tablo, Malatya’da kriz yönetimini ve büyük olaylara müdahaledeki performansı/ dikkati / duyarlılığı, yine alt yapı konusundaki standartsızlığı tartışmaya açtı.

“Freni boşalan kamyon” olayı, “Freni boşalmış kriz yönetimi” olayını ortaya çıkarttı.

Bir dönem Malatya’da açılması tartışma konusu olan Beydağı’ndaki Karagöz Mahallesi’nde açılan kum ocağı her gün büyük damperli kamyonlarla şehir merkezine kum taşınıyor. Şehir merkezine yakınlığından dolayı işletmeciye ve müşterilerinin lehine olan, ancak trafik akışında şehir merkezinde yaşayanların aleyhine olan kum ocağı bir kez daha tartışma defterini açacak gibi duruyor.

8 Ekim Cumartesi günü saat 12.00 sularında Karagöz Mahallesi’ndeki taş ocağından yüklemiş olduğu kumu taşıyan büyük tonajlı damperli kamyon; Karagöz Caddesi üzerinden şehir merkezine doğru seyir halinde iken, kavşak standartlarına uymayan, ancak kavşak olarak kullanılan Mehmet Akif İlkokulu’nun önünde, frenin boşalarak kontrolden çıkması sonucunda, önce taş duvara çarpıyor, ardından ise 2 katlı eve çarpıyor. Çarpmanın etkisi ile kamyon hem yan, hem dik ana taşıyıcı kolonlarını da yerinden sökerek tamamen eve  giriyor. Görüntü “facia” olarak nitelendirilecek bir durum. Kamyon sürücüsünün evin bahçesini çevreleyen taş duvara çarpmayarak, sağ veya soldaki caddelere girmiş olması durumunda olayın çok daha vahim sonuçlanma ihtimali yüksekti. Yine olay sonrasında yan ve dik ana kolonları yıkılmış eve önce sivillerin girmiş olmaları ise onları yine olası bir facia ile karşı karşıya getirdi. Her olayda ortaya çıkan “meraklı kalabalık” ise faciaya davetiye çıkartma niteliğindeydi.

EL YORDAMI VE GÖZ KARARI İLE KAVŞAK
TOKİ Bölgesi’nde şuanda 10 bini aşkın insanın yaşıyor olmasına rağmen, bu bölgenin ulaşımının sağlandığı Karagöz Caddesi güvenli ulaşım standartlarının çok altında. Karagöz Caddesi’nden Mehmet Akif Caddesi’ne inen yol ile Paşaköşkü Camii istikametine açılan yol, bölgenin mevcut trafik akışını kaldıracak standartların çok gerisinde bulunuyor.

Büyükşehir Belediyesi ile aynı zamanda Yeşilyurt ve Battalgazi Belediyeleri halen TOKİ bölgesinde 10 bin kişiyi aşkın insanın yaşadığının ya farkında değil, yada umurunda değil. Karagöz Caddesi üzerindeki Mehmet Akif İlkokulu önünde bulunan ve kavşak olarak nitelendirilen nokta; hiçbir şekilde kavşak standartlarını taşımıyor ve el yordamı ve göz kararı ile yapıldığı açık ve net olarak görülüyor.

Gelelim, 7 aylık hamile kadının ölümü, biri hamile kadın 6 kişinin yaralanmasıyla sonuçlanan kaza (!) yerindeki gözlemlerimize..

1-Olay yerine giden ekipler, olay yerinde yaşanılanlar konusunda yönlendirme ve bilgilendirme konusunda gereğini yapamadılar, diğer kurumların ve takviye ekiplerin bölgeye geç intikaline neden oldular.

2-Bölgeye gönderilecek ilk ekiplerden birisi olması gereken  TEDAŞ ekiplerinin geç “teşrif” etmeleri, kurtarma çalışması yapan ekiplerin tehlike ile karşı karşıya kalmalarına neden oldu.

3-Her hastanede 24 saat dilimine göre Suriyeli tercüman bulunduruluyor olmasına rağmen, yaralı olarak kurtarılan bir Suriyeli için olay yerinde tercüman arandı. Normalinde acil müdahale gereken yaralının konulduğu ambulansın hemen olay yerinden ayrılarak hastaneye gitmesi gerekirdi.

4-Sağlık Bakanlığının kılık ve kıyafet yönetmenliğine göre; 112 acil servis görevlilerinin görev yaparken ne giymesi gerektiği açık ve net olarak belirtiliyor. Ancak; olay yerine 112 acil servisten bazı görevlilerin terlikle gelmiş olması Sağlık Müdürlüğü ile 112 Acil Servis Başhekimliği’nin kurumsal kimlik ve kurumsal disiplinini de ortaya koyuyor. Aracın uçuruma yuvarlandığı bir kazada yaralılara böyle terlikle mi ulaşacaklar? Ancak; bu durum görevini hakkıyla yerine getiren diğer personelin samimi çalışmalarını elbette perdeleyemez. Ayrıca, yaralıya çok çok büyük önem taşıyan ilk müdaheleyi yapacak görevlilerin, daha tecrübeli elemanlar olması, sahada sıkça görülen deneyimsiz personelin, deneyim kazandıktan sonra sahaya çıkarılması uygun olan değil mi?

5-Arama ve kurtarma çalışmalarında yetkili kurumlar AFAD ve İtfaiyedir. İtfaiye ve AFAD ekipleri çalışırken, her an çökme ihtimali olduğu bilinen binaya sivillerin, her hangi bir önleyici tedbir alınmadan girmelerine müsaade edilmesi tehlikeye davetiye çıkartıldı.

6-Her zaman, her olayda yaşanılan “meraklı kalabalık” ya da “bilinçsiz kalabalık” bu olayda da yaşandı. Kalabalık çalışmaların yürütülmesinde olumsuz etki yaptılar.

7-Gizlenmiş / gizliliği için çaba gösterilmiş / kamuoyuna aksettirilmemiş her olay ve olayın detayları “Şehir efsanesine” döner.

Bu nedenle basın mensuplarının doğru bilgi alması, doğru bilgiye ulaştırılması ve dolayısıyla kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi sorumlu ve şeffaf yönetimin olmazsa olmazlarından birisidir. Ama Malatya’da böyle bir yönetim anlayışının bulunduğunu söylemek mümkün değil!.

Olay Yeri Gözlemi: Burhan KARADUMAN

kamyon

kamyon1

kamyon2

terlik1

terlik2

İlgili Galeriler
Anahtar Kelimeler

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Yap Yeni Üyelik

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

 Mersedes Kadir Anısına Fotoğraf Sergisi...
Malatya'nın yediden yetmişe herkesin sevdiği "Mersedes Kadir" lakaplı Fatih Kaydı, ölümünün...

Haberi Oku