'Malatya'nın tarihi kayıp”

  BURHAN KARADUMAN 

Osmanlı Döneminin Malatya bölgesi ile ilgili kayıt defterinin önemli bir kısmının yırtılarak çıkartıldığı ve bölümde ne yazıldığının bilinmediği bildirildi.

   Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ersin Gülsoy, Kent Konseyi Tarih Kültür Sanat Çalışma Grubu tarafından organize edilen Tarih Okulu programına katılarak burada “İslam ve Şehir: Malatya Örneği” konulu sunum yaptı.

 

n Malatya bölümü yırtılmış

  Osmanlının bölge ile ilgili ilk kayıt defterinde Malatya ile ilgili önemli bir bölümün yırtılarak kaybedildiğini aktaran Doç. Dr. Ersin Gülsoy,”1519’dan itibaren Malatya’yı Osmanlı teslim aldıktan sonra Malatya’yı takip ediyoruz. Fakat bir şanssızlığımızdır ki, bölgenin ilk kaydıdır, Osmanlılara ait bölgenin ilk kaydıdır bu,  Malatya kısmının çok büyük bir sayfası kayıptır. Temettuat Defteri maalesef kayıp, bir şekilde yok edilmiş” ifadelerini kaydetti.

 

n Arguvan’ın kayıttaki ismi

  Doç. Dr. Gülso şu bilgileri verdi;  “Osmanlı kayıt defterlerinde o kadar nefis bilgilere rastlıyoruz ki, Osmanlı kendisinden önceki dönemlere bizi alıp götürüyor. Arguvan nahiyesini Yörükan-ı Küçük Hacılı diye yazıyor, Nahiyeyi Yörükan-ı Küçük Hacılı diye kaydediyor. Yani bugünkü Arguvan ve çevresinin Yörük grupları tarafından iskan edildiğini gösteriyor. Osmanlı’nın ilk 1519’da tuttuğu kayıtlarda bölgenin ismi Argun diye geçiyor.”

 

n4 mahalle gayrimüslim

   Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ersin Gülsoy, “Kayıtlarda Malatya’da 16. Yüzyılda Malatya’da 31 tane mahalle var. Bunlardan sadece 4 mahalle gayrimüslim mahallesi. Geriye kalan 27 mahalle, Müslüman mahallesi. Bu 1519 yılındaki gayrimüslim mahallesindeki gayrimüslim hanesini tespit edebiliyoruz, Malatya’da bu dönemde gayrimüslim nüfusu bölgenin yüzde 10’ununa tekabül ediyor. Diğer bölgelere baktığımız da o dönemde Harput’ta ve Sivas’ta daha fazla bir gayrimüslim nüfusu var. Bölgenin en az gayrimüslim nüfusu o dönem Malatya’da bulunuyor. Niçin söylüyorum, tarihi kayıtlar böyle söylüyor, her hangi bir manası yok. Burası Danişmentlilerden beri, Anadolu Selçuklu, Memluklardan beri bir Müslüman memleketi olduğu için çok fazla vakıf eseri vücuda getirilmiş” şeklinde bilgi verdi.

 

 

  Malatya’nın Osmanlı’ya geçişindeki ilk dönemindeki idari yapısının da dikkat çekici olduğunu söyleyen Doç. Dr. Gülsoy, “İdari yapıda dikkatimizi çeken şeyler var. Bu bölge ele geçirildikten sonra tek sancak ve tek kaza. Yani Malatya sancağı ve Malatya kazası, başka bir kaza yok” diye konuştu.



Yeni Malatya Gazetesi
Anahtar Kelimeler

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Yap Yeni Üyelik

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner64

"Sivil toplum örgütleri, bir toplumun...
"Sivil toplum örgütleri, bir toplumun aynası konumundadır"

Haberi Oku