Kilonuz genel sağlığınızı ve formunuzu etkileyen en önemli faktördür. Fazla kilonuz varsa, kalp hastalığı, diyabet, polikistik over sendromu, kısırlık, depresyon ve bazı mide hastalıkları riskiyle karşı karşıyasınız demektir. Diyetisyeninizin görevi sağlığınızla ilgilenmek olup bu, güvenli ve etkili bir kilo verme programı için önerilerde bulunmayı da içermektedir. Kilo vermek için eyleme geçmek sağlık risklerinizi azaltacak, daha iyi bir görünüme ve hatta daha uzun bir yaşama kavuşmanıza yardımcı olabilecektir. Kilo sorununa bağlı fi ziksel ve duygusal yükleri atarak, yaşamdan daha çok zevk almak sizin elinizdedir. Fazla kilonuz varsa bir beslenme uzmanına danışmak en doğru yoldur. Size daha az yemek yiyerek yardımcı olabilecek ve uzun dönemde beslenme davranışınızı değiştirebilecek bir seçenek önerebilir. Haftada yaklaşık 0.5 kilogram vermek sağlıklı bir kilo verme hızıdır. Fazla kiloluysanız kendinizi kalp hastalığı riskiyle karşı karşıya bırakıyorsunuz. Kadınlar için ayrıca polikistik over sendromu ve kısırlık gibi özel hastalıklar da fazla kilo ile bağlantılı olabilir. Günde 10 dakika yürümek gibi hafi f bir egzersizle başlamalı, bu süreyi önce 20 ve ardından 30 dakikaya çıkarmalısınız. Doktorunuz mevcut sağlık sorunlarınızı bilmektedir ve diyet, egzersiz ve sağlıklı bir kilo verme programını sürdürmede size yardımcı olacaktır. Güne tam tahıllı bir ekmek, yağsız peynir ve söğüş sebze ile merhaba deyin. Ana ve ara öğünlerin hiçbirini atlamadan günde 6 öğünde beslenin. Ara öğünlerinizde glisemik indeksi yüksek olan, muz, incir, üzüm, kavun, karpuz yerine elma, şeftali, armut, kayısı gibi meyveleri tercih edin. Bu meyveleri de kepekli bisküvi ve/veya yağsız yoğurtsüt ile birlikte tüketin. Beyaz ekmek, pirinç, makarna ve beyaz undan yapılmış her türlü besinden uzak durun. Tahıl tercihinizi mutlaka, bulgur pilavı, mercimek, kurufasülye, nohut, kepekli ekmek, kepekli makarnadan yana kullanın. Şeker ve şekerli besinler göbek bölgenizdeki yağlanmayı arttıracaktır. Bu nedenle uzak durun. Mesela bugünden itibaren çayınıza-kahvenize şeker atmaktan vazgeçin. Tatlı ihtiyacınızı meyvelerle gidermeye çalışın. Yağ tüketiminizi azaltın, tükettiğiniz yağ ağırlıklı olarak sıvı yağ olsun. Günde 1-2 tatlı kaşığını geçmemek kaydıyla trans yağ içermeyen bitkisel katı yağlar kullanılabilir. Haftada 3 gün 30- 45 dakika arasında tempolu yürüyüş yapın.

SAĞLIKSIZ ZAYIFLAMA

Diyet denince ilk aklımıza gelen zayıfl amadır. Herkesin etrafındaki kilolu bireyler için ve kendi için uygun olduğunu düşündüğü zayıfl ama önerileri vardır. Peki, bu zayıfl ama önerileri ne kadar doğru. Çoğunluğun düşüncesi az yemek, fazla su içmek yeterli ama ne kadar az sonuçta vücudun yaşam fonksiyonlarını devam ettirmesi için belirli oranlarda karbonhidrat, protein ve yağa ihtiyacı var. Bu değerler yaşa, boya, cinsiyete, günlük aktivite durumuna, hastalıklara, yapılan fi ziksel aktivite düzeyine ve sıklığına bağlı olarak değişmektedir. Her şekilde kilo kaybı olur az yiyerek, protein ağırlıklı yiyerek, sadece spor yaparak ama her birinin yan etkileri vücuda verdiği zararlar var, bir tarafı düzeltirken diğer tarafı bozmamak lazım. Ancak, fazla alınan protein karbonhidrat alımı az olduğu için enerji elde etmek için kullanılır, protein sindirimi zor olduğu için bu da vücudu yorar. Yağ oranı arttığı için sindirim sonucu keton cisimcikleri ortaya çıkar bunlar normalde kanda az bulunur, artmasıyla birlikte kanın asit değeri yükselir buda kemiklerden kalsiyumun çekilmesine neden olur ileriki yaşlarda kemik erimesi veya yumuşaması gibi rahatsızlıklara yol açabilir. Fazla alınan protein böbreklere fazladan yük bindirir ve gereksiz yorulmasına sebep olur Vücut yeterli proteini alamadığı için en az çalışan bölgedeki kasları tüketmeye yönelir, bu bölgede genelde gövde kasları olur, kasları tükettiği için zamanla metabolizma yavaşlar bir süre sonra aç kalınsa da kilo kaybı olmaz, kas kaybıyla birlikte kemiklerden kalsiyum kaybolmaya başlar ve kemikler zayıfl ar, düşük vitamin ve mineral değeri olduğu için saç tırnak kırılma dökülmeleri meydana gelir. Kas kaybından dolayı kol ve bacaklarda incelme ama karın bölgesinden olması gereken incelme olmaz, yüz ve gözaltlarında çökme oluşur