Öncelikle hedefl er iyi belirlenmeli ve mutlaka bir plan yapılmalıdır. Peki sağlıklı ve doğru kilo verme konusunda yol haritası nasıl olmalıdır? Öncelikle hedefl er iyi belirlenmeli ve mutlaka bir plan yapılmalıdır. Kilo verme konusunda acele edilmemelidir. Hızlı giden kilonun hızlı geri geldiği unutulmamalıdır. Vermeyi planladığınız kiloları ne kadar sürede aldığınızı bir düşündüğünüzde 1 gece, 1 hafta veya 1 ayda olmadığını fark edeceksiniz. Her ay alınan 100 gram, yılda 1.2 kilo, 5 yılda 6 kilo yapar. Bu da erişkin bir insanın 6 yılda bir beden büyümesi demektir. 38 beden işe başlayan birinin, 20 yıl sonra 44-46 beden olarak emekli olmasıdır. Uzun yıllarda oluşan kilolardan bir gecede veya birkaç haftada kurtulmaya çalışmak başarısızlıkla sonuçlanmakta ve bu da kişide güven kaybına neden olmaktadır. O halde kilo vermeye; uzun süreye yayılmış, planlı ve hedefl i bir program ile başlanmalı ve yılmadan devam edilmelidir. KİLOYU KORUMA YOLLARI Günümüzde kilo verme programı olarak ortalıkta pek çok sağlıksız ve bilimsel nitelikten uzak diyet dolaşmakta, diyetisyen olmayan kişiler ve elinde sihirli formüller olduğunu ifade eden umut tacirleri bulunmaktadır. Obezite sorunundan dolayı arayış içinde olan insan sayısının artması konuyu popüler hale getirmekte ve bu durum pek çok kişiye ciddi kazanç kapısı açmaktadır. Her diyet az çok kilo verdirmektedir. Ama verilen kilolar bir süre sonra fazlasıyla geri alınmaktadır. Kısacası popüler-ticari diyetler ve uygulamalar uzun vadede pek işe yaramadığı gibi metabolizmanın bozulmasına da neden olmaktadır. Sürekli kilo alıp verme girişimleri sonucu, vücudun spontan geliştirdiği enerji adaptasyonu nedeniyle bir süre sonra aynı diyetle kilo verilemez hale gelinmektedir. Sıklıkla bu nokta bir kısır döngü ile “su içsem yarıyor, ben kilo veremiyorum…” gibi duyguların pekişmesi ve psikolojinin bozulması ile sonuçlanmaktadır. Sözün kısası öncelikle kilo verme konusunda kesin karar verilmelidir. Daha sonra konusunda eğitim almış ve tedavi sürecinde kişinin kendini yanında rahat hissedeceği bir uzman ile yola devam edilmelidir. Sürecin uzun ve meşakkatli olduğu unutulmamalıdır. Verilecek kilo ne kadar çok ise kilonun verileceği süre de o kadar uzun zamana yayılmalıdır. Zayıfl ama yöntemlerinin en önemli iki bileşeni doğru ve kişiye özgü beslenme planı ile iyi bir fi ziksel aktivite planlamasıdır. Beslenme planlaması yapılırken kişilerin günlük alışkanlıkları, yaşam döngüleri ve varsa rahatsızlıkları göz önüne alınmalıdır. Beslenme planlamaları, kişilerin hedefl erine ulaşmalarından sonra da sağlıklı beslenme alışkanlıklarını devam ettirecekleri şekilde kurgulanmalıdır. Elbette verilen kiloları korumak için zaman ve özen gerektiği de unutulmamalıdır.

MODERN YAŞAMIN SORUNU KABIZLIK

Kabızlık birçok kişinin sorunları arasındadır. Kabızlık dışkılama sıklığının azalması ve dışkılama sırasında güçlük çekilmesidir. Kabızlığın birçok sebebi olmakla birlikte, kişinin yanlış beslenme alışkanlığı da kabızlık yapabilir. Dışkıya çıkma ihtiyacını şu veya bu şekilde ertelemek ya da bilinçli olarak baskı altında tutmakta kabızlığa neden olabilen faktörlerden biridir. Posasız gıdalarla beslenme de buna bir sebep teşkil eder. Ayrıca yetersiz su alınması kabızlığın en mühim sebeplerindendir. Yine hareketsizlik, dışkılama isteğini baskılamada zemin olabilir. Spor aktiviteleri ile birlikte lifl i besinlerin tüketiminin de azalması sonucu kabızlık sorunu kendini göstermektedir. Aslında en önemli detay kabızlığın bir hastalığın işareti olabileceğinin ya da kendi ile beraber bazı hastalıkları getirebilme durumunun göz ardı edilmesidir. Bu nedenle sonbahar ve kış mevsiminin vazgeçilmez yiyeceklerinden biri olan kurubaklagillerin, kepekli tahılların (esmer ekmek, bulgur, kepekli makarna gibi…) ve özellikle C vitamininden zengin sebze ve meyvelerin tüketimine ağırlık verilmelidir.