Yemekten hemen sonra içilen çay, demir içeren besin tüketildiyse, yemekle birlikte alınan demir mineralinin vücut tarafından kullanımını sınırlar. Çayı yemekten en az 1 saat sonra için. Türkiye’de çay tüketimin pek çok kişide alışkanlık haline gelmiştir. Kimi yorgunluğunu atmak için; kimi içini ısıtmak için; kimi de yemekten sonra içeceği sigarasının tadını daha çok çıkartmak için yemekten sonra çayını yudumlamak ister. Bu alışkanlığımız, sağlıklı beslenme açısından bakıldığında çok da doğru bir davranış değildir. Çünkü yemekten hemen sonra içilen çay, demir içeren besin tüketildiyse, yemekle birlikte alınan Demir (Fe) mineralinin vücut tarafından kullanımını sınırlar. ‘Bu ne demektir?’ Örneğin; yemekte kırmızı et yemiş olun (Kırmızı ette yüksek oranda Demir bulunmaktadır). Yemeğin hemen ardından çay içtiğinizde vücudunuz, köfteden gelen Demir’den tam olarak faydalanamayacaktır; çünkü çayda bulunan ‘tanen’, demir’le bağlanarak demir emilimini azaltıcı etki gösterir. Kahve için de aynı şey geçerlidir. Peki demir yeteri kadar alınamaz veya vücut tarafından kullanılamazsa ne olur? Demir eksikliğinde anemi dediğimiz kansızlık oluşabilmektedir. Anemi, ülkemizde çok sık görülen bir sağlık sorunudur. Ekonomik durum, beslenme alışkanlıkları ve daha pek çok etken kansızlığın meydana gelmesinde rol almaktadır.Tabi bu etkenlerden biri de çaya olan düşkünlüğümüz diye düşünüyorum. Demir eksikliğine dayalı kansızlıkta, renk solukluğu, halsizlik, yürüyüş ve hareketlerde isteksizlik, efora tahammülsüzlük görülmektedir. Eğer aneminiz varsa; siz herkesten daha çok dikkat etmelisiniz. Çay tüketiminizi yemekten 1-2 saat sonraya kaydırmaya çalışın. Çayınızı mümkün olduğunca açık için, hatta limon ekleyin. Böylece bir miktar C vitamini de almış olacaksınız.

KİLO ALMADAN SİGARAYI BIRAKMAK MÜMKÜN

Kilo alacağı korkusuyla sigarayı bırakmaktan vazgeçenlerin sayısı oldukça fazla. 19 Temmuz 2009 tarihinden itibaren sigara içiminin yasaklanmasıyla sigara içenlerin de hayatında büyük değişiklikler oldu. Sigarayı bırakmak isteyenlerin en çok kilo almaktan korkuyorlar. Sigarayı bırakınca kilo alırım korkusuyla bırakmaktan vazgeçenlerin sayısı oldukça fazla, özellikle kadınlarda kilo endişesine daha sık rastlıyoruz. Aslında sigaranın bırakılması ile alınacak birkaç kilonun çözümü oldukça kolayken, sigaranın neden olacağı hastalıklar çözümsüz olabiliyor, Sigara içenlerin çoğunda yaşanan iştahsızlık, sigarayı bırakma ile birlikte tat duyusunun yerine gelmesi ile ortadan kalkıyor. Kişi bu yüzden yemeklerin tadını daha iyi almaya ve daha fazla yemeye başlar. Bu da günlük kalori alımında artışı dolayısıyla kilo artışını beraberinde getirir. Bunu önlemek için sigarayı bırakanların sigarayı bıraktıktan sonra aldıkları enerji miktarına dikkat etmeleri önem taşıyor. Sigara kullanırken tüketilen enerji ile sigarayı bıraktıktan sonraki tüketilen enerji dengesinin sağlanması, kilonun belli bir seviyede tutulmasına yardımcı oluyor. Gereksiz kalori alımını önlemek için günde iki litre su alımına özellikle dikkat edilmelidir. Öğünlerde porsiyon miktarları küçük tutulmalı, vitamin, mineral ve lif açısından zengin salatalarla yemeğe başlanmalıdır. Ağır tatlılar yerine meyveli veya sütlü tatlılar tercih edilmelidir. Çekirdek, kuruyemiş gibi miktar olarak küçük ama kalori olarak büyük gıdalar tercih edilmemeli, taze meyve sebze tüketimi artırılmalıdır. Sigarayı hatırlatıcı kafein içeren çay, kahve gibi gıdalar yerine su, soda, taze sıkılmış meyve suyu veya düşük kalorili içecekler tercih edilmelidir. Mutlaka günlük yapılan aktivite miktarı artırılmalıdır.