Doğada kendiliğinden yetişen ve normal çileğe oranla daha küçük olan yaban çileği vitamin deposu olup, bazı hastalıklara yol açan virüsleri öldürücü etkisi bulunuyor. Yaban çileği kansere karşı koruyucu ve ilerlemesini önleyici özellikler içerir. Yaban çileği bağışıklığı güçlendir ve besin değeri yüksek bir meyvedir. Yaban çileği çocuk felci, ağız ve deri yaralarını oluşturan bazı virüsler için öldürücü etki taşır. C vitamini açısından oldukça zengin, aynı zamanda ishale yol açan bazı mikroorganizmaları durdurma özelliğine sahiptir. Yaban çileği çok besleyici ve vücuda zarar verecek bazı kimyasal maddelere karşı adeta savaş verir. Sigaranın oluşturduğu damar tahrip edici özelliği azaltabiliyor. C vitamini açısından zengin olan ve besleyici özelliği bulunan yaban çileği, vücuttaki serbest radikalleri bir şekilde vücuttan atmaya yönelik bir fonksiyon içeriyor. Böbrek ve mesane hastalıklarının iyileşmesine yardımcı olur. Mide ve bağırsak tembelliğini giderir, sinirleri kuvvetlendirir. Cilde tazelik ve güzellik verir. Diş taşlarını eritir. Mide hastalığı olanlar suyunu içmelidirler. Yaban çileği yoğun miktarda barındırdığı antosiyanin pigmenti sayesinde vücuttaki zararlı etkenlerle savaştadır. Aynı zamanda damar tıkanmalarını önleyici özelliğe de sahiptir. Ciltteki sivilce ve aknelere iyi geliyor. Kansere karşı koruyucu ve ilerlemesini önleyici özellikler içerir. İdrar söktürücü, romatizma ağrılarını azaltıcı etkisi vardır. Bağırsak kurtlarını döker ve ateş düşürür. Çok güçlü bir besin olduğu için bazen alerjiye neden olabilir.

ALKOL TÜKETİMİ MİGRENİ TETİKLİYOR

Kontrolsüz alkol tüketimi migreni tetikleyebiliyor. Alkol katkı maddelerinin neden olduğu ağrıları hafifletmek için satın alınan ürünlerin etiketlerinden içerik hakkında bilgi edinilmesi gerekir. Migrenli hastaların yüzde 28.4’ünü alkollü içeçeklerin, yüzde 16.5’ini peynir ve çikolatanın, yüzde 11.8’ini kırmızı şarabın ve yüzde 28’ini ise biranın etkilediği rapor edilirken; bir başka araştırmada ise migrenli 490 kişiden yüzde 18’ini çikolata ve peynirin, yüzde 11’ini turunçgillerin, yüzde 29’unu ise alkolün etkilediği belirtiliyor. Bu tetikleyici besinlerin bazılarını az yemek ya da hiç yememek, şiddetli baş ağrılarını önlemenin etkili bir yolu olarak gösteriliyor. Migrenin beyinde kan damarlarının gevşemesi ve daralmasıyla meydana gelen bir rahatsızlıktır. Birçok bilim adamının migrenin genetik faktörlere dayanmaktadır. Diyetsel tetikleyici denilen ve beyindeki kan damarlarının daralmasına ve gevşemesine neden olan amin gruplarının (tiramin, histamin, fenietilamin) olmaktadır. Bunlar bazı besin öğelerinin içeriğinde bulunmaktadır ve tüketildiklerinde bazı kişilerde baş ağrısını artırabilmektedir. Bu besinler belirlenip diyette sınırlandırıldığında tamamen migreni tedavi etmeseler bile ağrı ataklarını en aza indirgemeye yardımcı olur.

KAHVALTI BAŞARIYI ARTIRIYOR

Kahvaltı başta olmak üzere bazı dengeli ve yeterli beslenmenin, çocuğun gelişimini ve okuldaki başarısını etkilemektedir. Okul çağındaki çocuklarda kahvaltı başta olmak üzere bazı dengeli ve yeterli beslenme ilkelerinin ihmal edilmekte, bu durumun çocuğun gelişimini ve okuldaki başarısını olumsuz etkilemektedir. Beslenme planı yapılırken bu durumların göz önünde bulundurulması gerekir. Okul çocukları için beslenme programlarının iki amacı vardır. Birincisi, öğrenme çağındaki çocuğa temel beslenme bilgilerini, beslenme ve sağlık arasındaki ilişkileri öğretmek ve yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırmak; ikincisi ise eldeki imkanları en iyi şekilde kullanarak okul çocuğunun yeterli ve dengeli beslenmesini sağlamaktır. Sağlıklı beslenmenin sağlanabilmesi için çocuğun bu konuda bilinçlendirilmesi büyük önem taşımaktadır. çocuğa çalışma, uyuma, yemek yeme, oynama gibi yapacağı bütün işlerde zaman ayarlamasını öğretmenin, geç kalma korkusu yüzünden kahvaltıyı ihmal etme sorununu çözümleyecektir. Sabah kahvaltısı yapmadan okula giden çocukların dikkatleri azalmaktadır. Okulda kalma süresi uzun olduğu zaman çocuklara, besin değeri yüksek, özel hazırlama gerektirmeyen süt veya ayranla peynir, domates-ekmek, yumurta-domates-ekmek, tahin helvası-ekmek, tahin-pekmez-ekmek gibi yiyeceklerden oluşan ara kahvaltısı verilmelidir. Okul kantinlerinde kola-gazoz yerine süt, ayran ve meyve suları, şeker, çikolata, bisküvi yerine besleyici ve taze sandviçler satılması gerekir. Çocuklara sadece beslenme çantası hazırlamanın sağlıklı beslenme için yeterli değildir. Yiyeceklerin besin değerleri ile yeterli ve dengeli beslenme ilkelerinin çocuğa öğretilmesi gerekir.