Sabahları uyanamayan, derslerde uykulu uykulu duran, isteksiz, dikkatini toplayamayan, odaklanamayan, algılamada güçlük çeken, öğrenme zorluğu yaşayan, hafızası zayıf, iştahsız, gün boyu halsizlik çeken, sürekli yorgun olduğunu söyleyen çocuklar anemi hastası olabilir. Kansızlık; çocukların ders başarısını, dolayısıyla geleceğini ve sağlığını etkileyen, sık rastlanılır bir hastalıktır. Kansızlığı hem tedavi edip hem de önleyen besinler vardır. Kansızlığın tedavisinde kullanılan ilaç tedavisinden sonra, kansızlığı önleyip tedavi eden bu besinler, düzenli olarak tüketilmeye yine başlanılmazsa; hastalığın tekrarlaması riski doğar. Çünkü kansızlık, çoğu kez yetersiz ve hatalı beslenmeye bağlı olarak ortaya çıkar. Pika denen bu belirtiye eşlik eden; fi ziksel bir aktivite esnasında çarpıntı, nefes almada güçlük, çabuk yorulma, ağız kenarı, deri, dil ve tırnak yapısında bozulmalar, çatlaklar, bağışıklık sisteminde zayıfl ık ortaya çıkabilir. Eğer bu belirtiler varsa anne babalar uyanık olmalı, hızla ilgili tahlilleri yaptırıp tedavi sürecini başlatmalıdır. Hemen kana geçebilir ve yararlılık gösterebilir. Yeşil sebze, kuru üzüm, pekmez, kuru baklagiller fındık, fıstık bitkisel demir içerir. Bu bitkisel demir kaynaklarının mutlaka ‘C vitamini kaynağı’ dediğimiz limon, taze mevsim meyveleri gibi besinlerle arka arkaya alınması demirin kana geçiş oranını artıracaktır. Demir kaynağı olan bu besinleri çocuğunuza; süt, yoğurt, ayran, cacık, peynir gibi kalsiyum kaynakları ile yakın zamanda vermeyin. Bunlar demirin kana geçişini engeller. İlaç ile kalsiyum kaynaklarını ayrı saatte almak gerekir. Kıymalı pişirdiğiniz ıspanak ve pazıya yoğurt yerine yumurta ilave edin, brokoliye limon sıkın. Yeşillikleri sirkeli suda bekleterek salata yapın ve içine limon ilave edin. Kurubaklagili de bu şekilde salatayla veya etli tüketin. Pekmez ve üzüm ise demir kaynağı olmasına rağmen, tatlı isteğini uyandırdığından çok sık tercih edilmemelidir. Bu besinlerle birlikte kola, kahve tüketilmesi tedaviyi engeller. Aneminin nedenlerine karşı hep dikkatli olunmalıdır. Çocukluk ve ergenlik çağında gebelik ve yetersiz beslenme, yetersiz kırmızı et tüketimi, ergenlikte bilinçsizce kullanılan idrar sökücü ve bağırsak sökücü ticari zayıfl ama çayları, sık sık ağrı kesici ve kan sulandırıcı ilaç kullanımı, günde 1 kilodan fazla süt, yoğurt gibi kalsiyum kaynağı tüketmek, kontrol edilemeyen çay, kahve veya kola tüketimi, kronik ishal gibi çeşitli bağırsak ve sindirim sistemi bozuklukları.

DIŞARIDA YEMEK YİYENLERE UYARILAR

Dışarda yenilen öğle ve akşam yemekleri ciddi oranda yağ ve sodyum (tuz) almamıza neden olmasının yanı sıra, ihtiyacımız olan besin öğelerini yeterince içermiyor. Size geniş menü alternatifi sunan mekanları tercih edin. Bilmediğiniz yemeklerin içeriğini garsonlara sormaktan çekinmeyin. Yemeğe yalnız gitmemeye özen gösterin. Yemekte arkadaşınızla sohbet edin ya da kitap gazete okumak gibi yemek dışındaki şeylerle ilgilenin. Hafi f bir yemek sipariş etmek isteyenler, neredeyse her restoranın menüsünde yer alan Sezar salatayı tercih ederler. Ancak Sezar salatanın sosu, salatayı ana yemekler kadar kalorili bir besin haline getirir. Onun yerine Akdeniz salata ya da deniz mahsulleri salata tercih edin. İki dilim tam tahıllı ekmek ve ayranla hem sağlıklı hem de dengeli bir öğün yaratabilirsiniz. Dışarıda yiyeceğiniz gün bir önceki öğünü atlamayın. Çünkü açlığınızı kontrol altında tutamazsanız restorandaki menülerin çekiciliğine daha kolay kapılırsınız. Evde olduğu gibi dışarıda yemek yediğinizde de kendinize dört besin grubunun bir arada bulunduğu yemekler sipariş edin. Örneğin, ızgara et veya tavuk, yanında yeşil salata, içecek olarak ayran ve 1-2 dilim tam tahıllı ekmek tüketebilirsiniz.