Sağlıklı beslenmek için günde en az 10 bardak su içilmesi gerekiyor. Sağlıklı beslenme, büyüme, gelişme, yaşamın sürdürülebilmesi ve sağlığın korunması için besinlerin kullanılması gerekir. Sağlıklı beslenmeyi ise kendi içerisinde yeterli ve dengeli beslenme olarak ikiye ayırabiliriz. Bireyin yaşına, cinsiyetine ve aktivitesine göre enerjinin yeterli olması yeterli beslenme ve besin öğelerinin de yeterli alınması dengeli beslenme şeklinde tanımlanıyor. Peki, bizler için yeterli ve dengeli neden önemli sorusuna şöyle yanıt bulmaktayız; ‘sağlıklı yaşam için elzem oluşu’, ‘bedensel ve ruhsal gelişimi olumlu yönde etkilemesi’, ‘bebeklerin ve çocukların sağlıklı büyümesini sağlaması’, ‘enfeksiyonlara yakalanmayı önlemesi’ ve ‘bazı hastalıkların ortaya çıkışının engellenmesi’ Bireye özgü beslenme yaşam boyuncu büyük önem taşıyor. Gebelikte, emziklilikte, bebeklikte, çocuklukta, ergenlikte, yetişkinlikte, yaşlılıkta vb. tüm dönemlerde bireye özgü beslenmemize dikkat etmeliyiz. Beslenmemizin temelini oluşturan besin öğeleri 6 grupta toplanmaktadır. Bunlar karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler, mineraller ve sudur. Tüm bu besin öğelerini içeren ana besin gruplarımız ise, et ve et benzeri, süt ve süt ürünleri, sebzeler ve meyveler, tahıllar, yağlar ve şekerler olmak üzere gruplara ayrılmaktadır. Günde en az 8-10 bardak su içilmesi gerektiğini her kes kabullenmeli.

Besin çeşitliliğine önem verilmelidir. Her öğün bütün besin gruplarından bir çeşit besin tüketmeye özen gösteriniz. Günde en az 3 ana 2-3 ara öğün tüketmeye özen gösteriniz. Amacımız azar azar ve sık sık beslenmeyi sağlamaktır. Öğün atlamayınız, özellikle sabah öğününde mutlaka kahvaltı yapınız. Kahvaltı, günün en önemli öğünüdür. Her gün süt ve ürünlerinin tüketimini ve posadan zengin besinlerin tüketimini arttırınız. Sebze ve meyvelerde yenilebilir olanları kabuklu tüketerek posa tüketimini arttırmış oluruz. Beyaz ekmek yerine kepekli ekmek, pirinç pilavı yerine bulgur pilavı yemeyi tercih ediniz. Aşırı yağlı besinler tüketmemeye özen gösteriniz. Örneğin, mayonez, krema, tavuk derisi, kuyruk yağı vb besinlerden kaçınınız. Özellikle doymuş yağ içeriği yüksek besinlerden uzak durunuz. Yemeklerinizde margarin, tereyağı yerine bitkisel sıvı yağları tercih ediniz. Et ve süt grubundaki besinleri az yağlı ve yağsız tercih ediniz. Pişirme yöntemini, kızartma, kavurma yerine ızgara haşlama, buğlama ve ya fırında tercih ediniz. Sağlıklı beslenmenin yanı sıra düzenli egzersiz yapınız. Örneğin, haftada en az 5 gün 30-45 dakikalık tempolu yürüyüş yaparak birçok hastalık ve şişmanlık açısından büyük bir fayda sağlar. Yeterli ve dengeli beslenmenin sağlıklı yaşam için gerekli olduğunu ve birçok hastalığı oluşturmadan önleyebileceğimizi unutmamalıyız.

SAĞLIK İÇİN KARARINDA PİRİNÇ

Pirinç söz konusu olduğunda, akla garnitürler geliyor; “Nutrition Today” de yayınlanan bulgular bir porsiyon pirincin genel beslenme düzeni kalitesini arttırdığını ve birçok kronik hastalık riskini azalttığını ileri sürüyor. Araştırmaya göre, pirinç yüksek tansiyon ve metabolik sendrom riskini de azaltıyor. “Ulusal Sağlık ve Beslenme İncelemesi Araştırması”nın (NHANES) veri kümelerinden bilgileri analiz etti. “USA Rice Federation” tarafından desteklenen araştırma 25 bini aşkın çocuk ve erişkinin beslenme düzenine dair mevcut verileri de içeriyor. NHANES araştırmaları Amerikalıların yeme alışkanlıklarının en doğru temsili olarak kabul ediliyor. İncelenen dört yaş grubunda, yaklaşık 3 bin katılımcı pirinç tükettiğini belirtti. Araştırma pirinç yiyen çocuklar ve yetişkinlerin folat ve diğer B vitaminleri, potasyum, lif ve A vitamini gibi çeşitli önemli besin maddelerini daha yüksek miktarda içeren bir beslenme düzeni olduğunu gösteriyor. Ayrıca beslenme düzenine pirinci dahil edenler daha az toplam yağ, doymuş yağ ve ilave şeker alırken, daha fazla başta fasulye olmak üzere bakliyat ürünleri ve meyve yiyor.