Adını Diyarbakır'a 150 km uzaklıkta bulunan Karakaya Köyünden alan Karakaya Barajı, Diyarbakır ili Çüngüş ilçesi sınırları içinde, Fırat Nehri üzerinde, Güneydoğu Anadolu Projesi'nin bir parçası olarak elektrik enerjisi üretimi amacıyla 1976-1987 yılları arasında inşa edilmiştir.

Barajın yapılmasıyla birlikte 1986 yılından itibaren su tutulmasıyla çok sayıda köy boşaltılmıştır. Malatya’nın Kale, Battalgazi ilçeleri başta olmak üzere çok sayıda yerleşim birimi de su altında kalmıştır.

Malatya-Elazığ arasında Dünyanın en uzun Demiryolu köprüsü inşa edilmiş, su altında kalan Kömürhan köprüsü de yenilenmiştir.

Su altında kalan köylerdeki yaşamları dramları seriler halinde yayınlamış suya gömülen camilerin minarelerinin görüntüleri tüm dünya basınında yer almıştır. İstimlak bedellerini almak için vatandaşların yıllarca beklemeleri ve haberleri sürekli gündemimizde olmuştur.

Malatya’nın verimli toprakları su altında kalsa da yaşam devam etmektedir.

Karakaya’da su tutulduğunda dönemin Malatya Valisi Kutlu Aktaş idi. Karakaya barajının önemini görmüş ve Kırkgöz’e yakın sahile Beyaz Restaurant’ı yapmış daha inşaat halinde iken su altında kalmıştı. Sular çekildi, Beyaz Restaurantın inşaatı tamamlandı. Vali Kutlu Aktaş Sahil yolundan da bahsederdi, “Devlet bir işe başlasın mutlaka bir gün biter” derdi. 1990 Yılında tayini çıkınca yerine gelen Oğuz Kağan Köksal projeleri takip ederdi. Ancak 1992 Yılında o da gidince yerine fırtına gibi bir Vali Gelmişti.

Rahmetli Turgut Özal’a yakınlığıyla bilinen Valimiz Saffet Arıkan Bedük’tü.

Malatya’yı daha tanıyacak derken gazetecileri topladı, bölgeye gitti ve “Karakaya Sahil Yolu yapılmalıdır” diye açıkladı.

Kale ilçesinden başlayarak sahil boyunca Yazıhan Köprüsüne kadar olan yaklaşık 30-40 kilometrelik Sahil Yolunun açılması için Hükümeti de zorlamaya başladı. Yetmedi Malatya İl Özel İdaresinin imkanlarıyla yolu açmak içinde çalışmalara bile başladı. Bir bölümünü açtı ve sürekli olarak Karakaya Sahil Yolunun Malatya’ya getireceklerini anlatmaya başladı, 1994 Yılında Kayseri Valiliğine atanırken de gazetecilere Malatya Sahil Yoluna sahip çıkın diye de uyarılarda bulunmuştu.

Vali gitti Sahil yolu unutulup gitti, konuşan olmadı, seçimlerde vaat olarak dahi ele alınmadı. Açılan yolda işgallerle tanınamaz hale geldi.

Geçtiğimiz hafta Malatya Büyükşehir Belediye Başkanı Selahattin Gürkan’ın Karakaya Sahil Yolu ile ilgili açıklamasını okuyunca 30 yıl öncesine birden geri döndük. Başkan Gürkan, yolun tamamının olmasa da Kırköz ile Atabey İskelesi arasında kalan 15 kilometrelik Sahil yolunun açmak için çalıştıklarını öğrenince son derece memnun olduk.

Bakın Selahattin Gürkan neler söylemiş:

 “1980’li yılların ikinci yarısında baraj göleti dolduktan sonra burada iz yolu olarak o dönemin valisi özel idare gayretiyle bir kadastrosal yol açıldı. Fakat bu yol ondan sonra rehabilite edilmeyince yol işlevini yitirdi. Yaklaşık 15 kilometrelik yolu Kültür ve Turizm Bakanlığı ile yapmış olduğumuz protokol muhaceresi içerisinde yapmış olduğumuz girişimler neticesinde buranın bir turizm yolu olması ve sahil şerit yolu olmasıyla birlikte Malatya’nın barajla bütünleşmesi ve buradaki ev sahiplerinin de sağlıklı bir şekilde ulaşımını amaçlıyoruz. Mesai arkadaşlarımız yolun genişletilmesi noktasında, tretuvarların duvarların yapılması noktasında, geçici su menfezlerinin konulması noktasında yoğun bir çalışma içerisindeler. Alt zemin çalışmalarının büyük bir kısmı yapıldı. Kalan kısmı da en kısa zamanda bitirilerek, trafiğe açılması ve tam yol oturduktan sonra da inşallah buranın asfaltı yapılarak Kırgöz mevkisinde giden birinin hemen Atabey İskelesi’ne oradan da Malatya’ya ulaşımını sağlayacak. Ulaşım sağlarken bu şehrin güzelliği ve bu doğanın güzelliğini barajın güzelliği ile birlikte sindirerek bir mesire yolu haliyle yapılması noktasında arkadaşlarımız ihalelerini yaptılar, çalışmalar yapılıyor. Bu yolların Malatya’ya ve Malatya’mızın turizmine hayırlı olmasını temenni ediyorum. Özellikle Malatya’da kangren olmuş sorunlardan biri de sahil şerit yoluydu. Hep konuşulurdu ama kimse bir adım atmazdı. Buraya da neşter vurduk. Yani Malatya’da sorun içeren hiçbir problemi bırakmama noktasında bütün ekibimizle birlikte gece gündüz demeden yoğun bir gayret ve çaba içerisindeyiz.”

Malatya Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Latif Okyay ise, Kültür ve Turizm Bakanlığının bir kısmını finanse ettiği yolun ihalesini tamamladıklarını, alt yapı, yol genişletme, tretuvarlar, taş duvarı kısımları, menfez ve köprü kısımları tamamlandıktan sonra üst yapı kısmını, asfalt kısmını tamamlayacaklarını, Haziran ayının sonuna kadar alt yapı kısmını tamamlayıp, Temmuz ayı içerisinde de asfaltlayacaklarını bildiriyor.

Açıklamasına göre Başkan Gürkan Sahil Yolunun 15 kilometrelik kısmını bu yıl açıyor.

Battalgazi Belediyesi Hasırcı bölgesine yeni tesisler yapıyor.

Sahil Yolunu Kültür ve Turizm Bakanlığı da finanse ediyor.

Karakaya Barajının Battalgazi ilçe bölgesi sahil yoluyla daha da önem kazanacak gibi görünüyor.

Hayırlı olsun diyelim.

Ama yetmez… Sahil Yolunun bir ucunu Kale ilçesine, diğer Ucunu da Yazıhan köprüsüne ulaştırmalıyız.

Yine de Sahil yolunu hatırlayarak yatırım yapanlara, kazmayı vuranlara, Kırkgöz ile Atabey iskelesini yolla birleştirenlere buradan teşekkür ediyoruz.